Thursday, May 26, 2011

ish..dia nih!

Isk minah ni, dh lah bla..bla..
Eh, ko nak tau tak minah ni kan..bla..bla..bla..
Hekeleh minah ni, dh la..bla..bla..bla..
Blagak baik pulak, padahal pernah..bla..bla..



Rasa-rasa macam pernah tak dengar statement-statement di atas? Atau statement tersebut pernah terkeluar dari bibir-bibir kita, atau dari hati-hati kita? Nauzubillah, jom kita sama-sama bertaubat eh.

Nak tau sebab ape?

Sebab, Allah swt telah berkata kepada hamba-hambaNya di dalam surat cintaNya:
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.”(Al-Hujuraat : 12)

Bukan setakat itu sahaja, Rasulullah saw yang kita cintai juga, telah menasihatkan pada umat-umatnya yang dikasihinya:
Barangsiapa mengintai-intai keburukan saudaranya semuslim, maka Allah akan mengintai-intai keburukannya. Barangsiapa diintai keburukannya oleh Allah, maka Allah akan mengungkitnya (membongkarnya) walaupun dia melakukan itu di dalam (tengah-tengah) rumahnya”.(H.R. Ahmad)

haa...Allah swt dah cakap, Rasulullah saw pun dah nasihat.



Kita macam mana pula? susahkan ingin bersangka baik pada orang? kadang kala, baru berjumpa buat pertama kalinya, banyak sungguh idea-idea yg terlitas di fikiran, owh, dia ni mesti macam ini, dia ni mesti macam itu...blah..blah..blah..
astaghfirullah...astaghfirullah..astaghfirullah...

kalau tanggapan-tanggapan tersebut adalah salam macam mana? kite akan dapat dosa kan?

“(Ingatlah) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit juga dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja. Padahal dia pada sisi Allah adalah benar”.(An- Nur : 5)

Jadi, mari kita sama-sama bersihkan hati kita, walaupun sekarat mana, hati tersebut, selagi Allah swt memberi masa kepada kita, jom kita semua sentiasa beristighfar ketika tanggapan-tanggapan tersebut terhinggap di fikiran dan hati kita.

Perkara ini sangat menyedihkan, terutama sekali apabila menggelar diri kita sebagai daie. Kerana, ini adalah suatu perkara yang asas. Yang asalnya dari keadaan hati, samada bersih atau kotor.

Ada kalanya, kita terasa diri ini adalah lebih baik dari orang lain. Sebab kita pakai tudung panjang lah, atau, sebab kita pergi usrah atau program-program islamik lah, atau sebab kita bawa usrah lah...dan lain-lain. Tapi ingatlah, walaupun niat pada asalnya adalah untuk mendapatkan keredaan Allah swt, dan untuk memasuki syurga, adakah Allah swt akan reda pada orang-orang yang mempunyai perasaan atau sikap takabbur - (rasa diri sendiri lebih hebat/baik dari orang lain)? Nauzubillah. Walaupun perasaan tersebut hanya sebesar zarah.

Pernahkah meletakkan tanggapan tersebut dengan cara yang berbeza, bahawa sesungguhnya, mungkin orang yang kita bertanggapan buruk tersebut adalah lebih baik dan hatinya jauh lebih bersih dari kita.

“Tidak akan masuk syurga orang yang hatinya terdapat rasa takabur walau hanya sebesar biji sawi” (Hadith Nabi) - tak sure riwayat siapa, plis check ya!.

Yang sebenarnya, kita tidak mempunyai masa untuk itu semua, wahai saudara-saudara ku. Tiada masa untuk bertanggapan buruk, tiada masa untuk mencari keburukan orang lain, dan tiada masa untuk mencari aib orang lain. Terlalu banyak lagi tanggungjawab yang perlu dilaksanakan dengan sempurna, daripada bertanggapan buruk seperti ini kepada orang lain...

Jadi, jom kita sama-sama banyak bermunajat kepada Allah swt, banyak bertaubat, banyak membersihkan hati-hati kita yang mungkin kian berkarat kerana sifat takabbur, ya.. =) kita tidak layak langsung untuk bersangka buruk dengan orang lain. Sekiranya kita tidak ingin orang lain berburuk sangka kepada kita, janganlah bersikap seperti itu terhadap orang lain. InsyAllah, kita sama-sama berusaha untuk membersihkan hati dari virus yang menakutkan ini. Pasti boleh! =)

Namun, sekiranya kita mengetahui akan kesalahan sahabat itu, maka, buatlah seperti yang Rasulullah saw telah ajarkan :
‘‘Siapa sahaja di antara kalian yang melihat kemungkaran, maka tegurlah dengan tangannya (kekuasaannya). Jika tidak mampu, maka tegurlah dengan lisannya. Jika tidak mampu juga, maka tegurlah dengan hati. Namun, ini adalah keimanan paling lemah.”

Nahh...jadi, masihkah kita layak bersangka buruk, sedangkan diri sendiri masih lagi terlalu hina di hadapan Allah swt? Jom kita mulakan bersangka baik pada orang lain! Jom!..Jom! =)

Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) antara perbuatan baik (positive approach) dan perbuatan jahat (negative approach). Tolaklah kejahatan (yg ditujukan padamu) dengan cara yg lebih baik maka apabila engkau berbuat demikian, (kamu akan mendapati) orang yg menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. (Al-Fussilat: 34)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...