Monday, March 22, 2010

aku maafkan...

Kehidupan di dunia, adalah seperti SUDOKU...



kita perlu menyelesaikan garisan ke atas, garisan mendatar dan satu (3x3)kotak, kesemuanya mestilah berbeda, dan tidak bisa satu nombor pn yang sama dengan nombor yang lain pada setiap garisan dan kotak tersebut. Maka, si pemain, harus berhati-hati supaya kesalahan ini tidak terjadi.

Sama seperti hidup manusia, yang harus menjaga setiap hubungan antara, manusia dan Allah swt, manusia dgn manusia, dan manusia dan manusia di sekitarnya...

bukan mudah untuk menjaga kesemua hubungan ini, namun ia bukanlah "impossible". Dan kadang kala, antara semua hubungan ini, hubungan dengan manusia adalah yang paling susah, kadang kala, cukup memeritkan. Namu, bukankah Allah swt itu maha Penyayang? Tidak dijadikan manusia di sekeliling kita sebagai sia-sia. Tidak juga dijadikan manusia2 yang sering mendengki dan bermusuh sebagai sia-sia. Mesti ada hikmahnya bukan?

"Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia." (QS 41:34)

Mungkin inilah ujian Ar-Rahman kepada hambaNya. Sejauh manakah kesabaran kita dapat bertahan berbekalkan keimanan yang bertahta di dalam hati. Sedih? Mungkin.
Namun, Allah swt itu maha Adil, mungkin si dia menzalimi diri anda, namun adakah anda juga ingin menzalimi kembali si dia. Maka, apakah berbezaan anda dengan si dia.

Ingatkah dahulu Rasulullah saw juga di uji. Bagaimana para kafir quraisy menyebarkan fitnah. Dan bagaimana penduduk taif melemparkan batu-batu kepada baginda, sedangkan mereka tidak pun memberikan peluang kepada baginda untuk memberi penjelasan. Sehinggakan para malaikat terasa ingin menjatuhkan gunung2 keatas mereka. Namun, Rasulullah saw tetap bertahan, dan bersabar. Betapa kuatnya iman dan kesabaran Rasulullah pada ketika itu, walaupun dizalimi sehingga bercucuran darah mengalir di wajahnya...subhanAllah...

Maka, mari kita semua mengambil pedoman dari seorang sahabat Rasulullah saw, yang telah dijanjikan syurga. Padahal, amal ibadahnya, biasa sahaja. Namun, sahabat tersebut sering memaafkan setiap manusia yang pernah atau akan melakukan kesalahan padanya. Hatinya tidak dibebani dengan perasaan dendam, apatah lagi dengki. Menjelang tidurnya, sebelum mata ditutup dan roh ditarik, dia berusaha untuk membersihkan hatinya, dan memaafkan kesalahan orang lain. SubhanAllah...



Maka inagtlah wahai saudara-saudara seislamku...
"...Dan Kami jadikan sebahagian kamu sebagai cobaan bagi sebahagian yang lain. Mahukah kamu bersabar? Dan Tuhanmu Maha Melihat" (Al-Furqaan: 20)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...