Thursday, March 4, 2010

Hidup utk memberi sebanyak2nya

"Hidup ini adalah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya." - Laskar Pelangi

"Hidup di dunia ini juga adalah realiti, namun ia bukanlah hakiki.."


dan dalam hidup ini, terlalu banyak yang perlu dihadapi. pelbagai liku yang perlu diharungi, dan pelbagai duri yang perlu kita berhati-hati. Tidak kira panis atau manis, sememangnya, Allah swt sudah menentukannya untuk setiap hambaNya.

Jika ianya terasa pahit, carilah kemanisan disebaliknya, jadikan ianya pengajaran dan perbaiki kesilapan yang ada, sebagai pengalaman di masa hadapan.

Jika ianya manis, ingatlah, bahawa ianya kebahagiaan dunia, yang hanya bersifat sementara. Sebaliknya, perbaiki lagi untuk lebih cemerlang. Seorang hamba yang mendambakan kasih sayang Rabbnya, seharusnya tabah, sabar dan kuat...



Bangun dari kesedihan yang meninggalkan dirimu terkapai-kapai hanyut jauh dari dasarnya. Carilah pantai yang bisa menenangkanmu. Carilah Allah swt yang bisa menenangkanmu, carilah ayat-ayat cinta yang bisa membasahi hatimu yang gersang dan carilah sunnah yang bisa memberikanmu kekuatan untuk beramal :)

"Dan carilah pahala di negeri akhirat dengan apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu, tetapi janganlah kamu lupakan bahagianmu di dunia dan bernuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu membuat kerosakan di bumi. Sungguh, Allah tidak menyukai orang yang berbuat kerosakan" - (Al-Qasas: 77)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...