Friday, June 3, 2011

I'm depressed! I want to die!

Beberapa hari yg lalu,aku dikejutkan dengan berita-berita pembunuhan diri. Sedih sekali. Wajah yang cantik dan indah, hidung mancung, suara yang merdu, rupa paras yang elok, career yang bagus, namun memilih untuk membunuh dirinya dengan wire handphone? Atau dlm kes yang satu lagi, membunuh dirinya dengan racun, dan menghidu gas. Dalam setiap kes tersebut, individu-individu tersebut dipercayai menghadapi masalah kemurungan / depression. Ok, I have to say this, 'I say whaaaaat?!'. SubhanAllah! Mula-mula ternganga dengan perasaan tidak percaya, mengapa dan mengapa?!!! Bukankah banyak lagi jalan penyelesaian yang lebih baik?

Kisah ini dikongsi dengan ayahku, dan ini yang dia kata:
'Mereka depress kerana mereka tidak redha dengan ketentuan Allah swt'.

Dan ia membuatkan aku terfikir. Tidak redha pd apa yg tlh Allah tentukn, menyebabkan kekecewaan pd takdirnya. Apabila tidak redha, mereka akan kecewa. Yakni,kecewa yg melampau.

Sesungguhnya, Allah itu maha adil. Manusia tidak akan pernah gagal dan terus gagal tanpa kemenangan. Dan begitu jg dgn kejayaan.manusia tidak akan terus menang dan menang tanpa menemui kegagalan.

Sebemarnya, bukan kemenangan dunia yg dicari. Tp, adalah keredhaan Allah swt. Dalam setiap amalan kita, kita hanya mencari keredhaan Allah swt. Perkara yg mudah utk dikatakan, namun susah utk diingat,dicari dan diamalkan. Sekali lagi saya ulang, mardhatillah!

Tp, bgmana sekiranya mereka tidak mencari keredhaan Allah swt? Malahan mereka sendiri tidak redha pada diri mereka sendiri? Mereka juga tidak pernah mencuba utk mencari dan mengenali Allah swt, mahupun mendekatkan diri kepada Allah swt. Sungguh sedih apabila mendengar berita2 ttg bunuh diri / suicide yg berlaku di sekitar malaysia dan juga negara yg ke-dua paling ingin aku kunjungi, korea. Terdapat puluhan,ratusan dan ribuan orang yg memilih utk membunuh diri. Dengan harapan mereka dpt melepaskan diri dari depression, atau masalah yg menhimpit diri mereka. Tapi adalah mereka dapat terlepas dari masalah yang bakal mereka hadapi selepas mereka bunuh diri? Nauzubillah...padahal, bau syurga pun mereka tidak dapat nikmati..

Nauzubillah, jom kita sama2 berdoa agar perbuatan keji ini tidak akan pernah terlintas di kepala kita, apatah lagi melakukannya.

Mari kita lihat, apa yg Allah swt dan Rasulullah saw sebut perihal hal ini:
'Dan janganlah kamu menjatuhkan diri kamu sendiri ke dalam kebinasaan' (al-Baqarah, 2:195)
dan firmanNya lagi: 'Dan janganlah kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah amat Penyayang kepada kamu' (al-Nisa', 4:29).
Rasulullah saw juga bersabda dlm hadith-hadith baginda:
'Sesiapa yang membunuh dirinya dengan sesuatu di dunia ini, maka dia akan diazabkan dengannya pada hari kiamat nanti' (riwayat Muslim, 1:104; al-Darimi, 2:112 dan Ahmad, 4:33,34).

'Sesiapa yang menjatuhkan dirinya dari puncak bukit kerana membunuh diri, maka dia akan berulangkali jatuh ke dalam api neraka selama-lamanya, sesiapa yang meneguk racun kerana membunuh dirinya, maka racun itu akan berada di tangannya dan dia akan meneguknya berulangkali di dalam neraka selama-lamanya, sesiapa yang membunuh dirinya dengan menggunakan besi, maka besi itu akan berada di tangannya dan dia akan memukul kepalanya dangan besi itu berulangkali di dalam neraka selama-lamanya' (riwayat Muslim, 1:104; al-Darimi, 2:112 dan Ahmad, 4:33,34).

Makanya, layakkah kita memaksa utk bertemu dgn Allah swt sedangkan Allah swt tak ingin lagi bertemu dgn kita? Apatah lagi menoleh utk melihat kita. Sedarkah kita bhw adakah diri kita yg penuh dgn dosa ini layak utk bertemu dgn Allah swt? No! Of course not! Oleh kerana itu, Allah swt masih lg memberi rahmatNya kpd kita, dgn memberi lagi kita masa dan peluang utk hidup. Supaya kita bisa terus bertaubat dan beramal kepadaNya. Tidakkah kita patut besyukur? Dan ingat, manusia akan sentiasa diberi pilihan, maka, pilihlah dan rancanglah kehidupan anda semua supaya ianya dipenuhi dengan amalan2 yang hanya diredai Allah swt. Dan mari kita sekali lagi berdoa, semoga kita semua bisa bertemu dengan kekasih kita dalam keadaan yang bersedia, bersih, dan suci, sambil tersenyum kepadaNya.

P/s so, what to do when you are still too depressed and just feels like comitting a suicide. First, just throw away the thoughts so far, that it is an obligation that you even have that choice to choose as the solution to your problem.
Second, if you are a muslim, take your wudu' and pray. Cry your heart out and tell everything to Allah swt. Because Allah swt is maha pendengar dan maha mengasihani. And ask for His guidance and solution to the problem. If Allah swt tests you, there must be a reason behind it, and there must be a logical solution to it.
Third, seek someone that you can trust and talk to about the depression and problems that you are facing. Make sure choose only those who you think can help you, and avoid those with bad habis of making the situation worst and fourth, relax, clear your mind and think and list the possible solution that you could take to solve the problem. Think of it like a puzzle, you need to solve it one by one, so that in the end, you can get the whole picture that you can be satisfied with. InsyAllah, you will be fine.

1 comment:

  1. terkejut baca status akak dekat gtalk!
    ingatkan akak yang stress..
    huhuhu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...