Tuesday, June 16, 2009

positive or negative??


...bismillahirrahmanirrahim...

"Tuhan kami, janganlah jadikan kami (sasaran) goodaan bagi orang yang tidak beriman. Dan ampunilah kami Tuhan!. Sungguh, Kaulah Yang Maha Perkasa, Yang Maha Bijaksana" (Al-Mumtahanah:5)

Sikap berprasangka negatif kepada orang lain menyebabkan kita menjadi seorang yang lebih 'defensive', malah beranggapan bahawa semua orang adalah musuh dan sangat merbahaya.

Cuba bayangkan anda sedang meunggu kawan anda untuk mengambil anda di stesen bas. Kemudian secara tiba-tiba seorang lelaki menyapa anda. Keterampilannya sangat selekeh dan kotor. Rambutnya panjang dan tidak terurus, seperti sudah berkurun tidak disikat. Apa perasaan anda ketika itu? Takut? Jijik? Menggerunkan?
Rupa-rupanya, dia ingin menanyakan tentang tempat solat yang berhampiran.

Perasaan-perasaan tadilah yang dikategorikan sebagai prasangka negatif. Perasaan ini kerap kali membelengguhati dan pemikiran kita. Selagi sikap ini masih lagi bertahta di dalam hati kita, selagi itulah hati kita tidak merdeka.

Sesungguhnya, suara hati orang yang merdeka adalah berbeza sekali...MENGAPA??

ini adalah kerana, suara hati dan pemikiran mereka adalah lebih positif dan terbuka, namun masih lagi di tahap yang boleh dilindungi. Kemerdekaan inilah yang menjadikan seseorang itu berupaya untuk memberikan respond yang lebih positif walaupun mereka berada di saat yang susah atau keadaan yang buruk.

SubhanAllah...SubhanAllah...subhanAllah...Alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah...AllahuAkbar...AllahuAkbar..AllahuAkbar...

p/s hindarilah hati dan pemikiran kita dari virus prasangka buruk terhadap orang lain, dan berusahalah untuk menggantikannya dengan prasangka yang baik.
~~EVERYBODY DESERVE A CHANCE, WHILE THEY CAN~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...