Saturday, October 3, 2009

Tahukah anda?

Tahukah anda bhw kita hidup di atas bumi Allah, berlantaikan tanah dan beratapkan langit?



Tahukah anda bahawa sistem suria itu dijadikan dengan sungguh indah dan tersusun peraturannya? Matahari dan planet2 yg dicipta berputar di atas orbit2 yang sesuai dan paksi yang sesuai, mempunyai saiz dan berat yg tertentu, daripada barang yang terpilih.

dan Tahukah anda jika terdapat; walaupun sedikit perubahan, sistem ini akan rosak dan pelanggaran planet2 akan berlaku yang akan mengakibatkan kehancuran alam semesta seluruhnya?



"Dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta Dia mengadakan undang2 dan peraturan neraca keadilan" (ar-rahman:7)

Tahukah anda bahawa galaksi merupakan gugusan bintang2 yang mengeluarkan cahaya?

Dan tahukah anda bahawasanya terdapat bintang yang lebih kecil dari matahari dan 100 juta kali ganda besarnya dari matahari? dan saiz matahari tersebut adalah 130,000 kali ganda besarnya dari bumi?

Tahukah juga anda bahawasanya ia memerlukan masa sebanyak 2000tahun utk mengira semua bintang yang ada di langit (siang & malam tanpa henti)?

"(Kalaulah mereka menyangka Kami tidak berkuasa mengembalikan mereka hidup semula) maka tidakkah mereka memandang ke langit yang ada di sebelah atas mereka (dengan tidak bertiang) bgmn Kami membinanya (dengan rapi) serta kami menghiasinya (dgn bintang2), dan dengan keadaan tidak ada padanya retak-renggang?" (Qaaf:6)

Tahukah juga anda bahawasanya terdapat lebih 17,000 bintang yang berpasangan dan berputar di atas paksi masing2?

"Kerana tiap2 satunya beredar terapung2 di tempat edarannya masing2" (Yasin:40)

Dan tahukah juga anda bahawasanya, jika kita ingin mengukur jarak antara satu planet dan planet yang lain, dan jarak antara satu bintang dengan bintang yang lain, ia adalah seperti mengukur jarak antara satu bandar dengan bandar yang lain menggunakan unit millimeter. Maka, para astrologi menggunakan unit jarak cahaya...




Tahukah juga anda bahawasanya jarak setahun cahaya bersamaan 6000 trilion batu? dan dalam sesaat cahaya bisa bergerak sebanyak 186,000 batu? dan jarak antara kita dan matahari adalah seebanyak 93 juta batu? manakala, jarak antara sistem suria kita dan bintang yang terdekat dengan kita (yg dipanggil Centaurus) ialah sejauh 4.25 tahun cahaya (4.25 x 600trillion batu)? manakala jarak antara kita dan bintang yang paling terang; Dog Star (Sirius) ialah sejauh 9 tahun cahaya (9 x 6 trillion batu). dan bintang Capricorn adalah sejauh 465 tahun cahaya (465 x 6 trillion batu)?



"Dan demi ssgghnya! Kami menghiasi langit yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) deangn bintang2, dan kami jadikan bintang2 itu punca rejaman terhadap syaitan" (al-mulk: 5)

Apakah semua ini tidak boleh menjadi saksi bgmn org Islam menjadi saksi bahawasanya semua pencipataan ini adalah ciptaan Yang Maha Kuat, Ynag Maha Berkuasa, Yang Maha Mengetahui, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Mendalam-Pengetahuannya dan Yang Maha Menjaga?!

Apakah semua itu tidak bisa untuk dijadikan saksi bahawa bukan patung ciptaan berhala yang lemah atau kudrat alam yang buta, yang tidak memiliki keupayaan untuk mengurus dan kehendak?!

Malah semuanya menjadi saksi...Manakala aku pula adalah salah seorang yang menjadi saksi. Kamu pula?????

"Dan mereka (org musyrik) tidak menghormati Allah swt dgn penghormatan yg sewajibnya diberikan kepadaNya, sedang bumi keseluruhannya - pada Hari Kiamat - dan langit tergulung dalam genggaman kekuasaanNya. Maha Sucilah Dia dan Tertinngi keadaanNya daripada apa yg mereka sekutukan" (Az-Zumar: 67)

2 comments:

  1. SubhanAllah,,
    hebatnye Allah !!
    kerdilnye diri kami ni Ya Allah,,
    Astaghfirullah ,, :(

    ReplyDelete
  2. hmm..benar~

    kadang2 manusia terlalu sombong dan merasakan dunia ini adalah miliknya. hmm..smoga kita tidak termasuk dlm golongan2 org yg sombong :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...